In 1920 werd te Gontrode heel wat infrastructuur van het toenmalige vliegveld gesloopt. Het terrein had al elke activiteit als luchthaven verloren na het vertrek van de Duitsers. Hetzelfde gold voor de vliegvelden van Scheldewindeke, Mariakerke en Oostakker.
In mei 1940 kenden zowel het WO I vliegveld van Gontrode als dat van Scheldewindeke nog éénmaal een zeer korte heropleving. Beiden echter zonder dat de terreinen opnieuw de bedoeling hadden definitief opnieuw als vliegveld gebruikt te worden. Te Gontrode landde een eskadron Duitse Messerschmits op het voormalige vliegveld. De piloot die de leiding had over het eskadron had in 14-18 ook op deze luchthaven dienst gedaan en kende de landingsplaats nog van toen.
Ook het vliegveld van Scheldewindeke kende tijdens diezelfde periode, op 21 mei 1940 om juist te zijn, een nog heel korte heropstanding als vliegplein. In de loop van die dag heeft een Heinkelbommenwerper een crashlanding gemaakt op het oude Duitse WO I vliegveld. De piloot is door de ter plaatse aanwezige Duitsers overgebracht naar Balegem voor verdere verzorging.
Voor de rest is dit vliegveld volledig opgegaan in de plaatselijke landbouw.
Tevens verdween samen met het vliegveld één van de meest herkenbare stukken van het vliegveld, het kasteel waar de Duitse leiding en de piloten verbleven, het "Blauw Kasteel". |